Gratis prijsopgave: 085 – 30 35 871 of vul het formulier in
Motor onder water

Boot gezonken en motor onder water?

Is uw boot gezonken? Heeft uw boot een buitenboord motor of binnen boordmotor en waterschade gekregen? Naast een milieudelict is het voor de motor ook schadelijk wanneer deze is gezonken. Een motor houdt niet van vocht en water inwendig. In een motor zitten allemaal mechanische delen dat gesmeerd wordt met oliën. Vocht is daarom funest in een motor want hierdoor kan roest en corrosie ontstaan. Of nog erger een motor kan uiteindelijk zelfs vast roesten.

Motor onder water! Waarom kan een motor vast roesten?

Vocht en zuurstof in een motorblok in contact met staal kan een foute cocktail worden. Wanneer een motor van binnen gaat roesten vanwege water in een motorblok en er komt lucht – zuurstof bij dan zal er uiteindelijk het metaal gaan roesten. Roest in een motor daarom makkelijk vast roesten. Resultaat motor zal dan compleet vast staan en bijna niet meer los te krijgen. Olie smeren is dan te laat en zal geen verbeterde effect geven. Een motor dat vast staat vanwege vocht is financieel niet meer de moeite waard om te repareren en is dan totall-loss.

Wanneer u zelf uw motor weer proberen te reinigen dan kunt u onderstaande proberen. Wij hebben ons best gedaan om het zo goed mogelijk te formulieren maar kunnen u geen garanties geven dat uw motor weer 100 % de oude zal worden. Waterschade is vaak niet te herstellen. Wel is het mogelijk de schade te beperken tot minimum door middel van onderstaande stappen met uw motor te doorlopen..

  1. Startmotor eraf halen -) deze laten reviseren / schoonmaak drogen. Er zijn bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn.
  2. Bougies eruit omdat er water boven de zuigers kan staan en dit eruit moet,
  3. Carburateur schoon maken inclusief alle sproeiers doorblazen. Ook de vlotter controleren of alles schoon is en nog goed kan bewegen.
  4. Zorg dat alle vocht eruit is. Ook een luchtfilter eraf halen en van binnen schoonmaken en vocht verwijderen met een luchtslang,
  5. Soms helpt een föhn of lucht om iets schoon en droog te blazen,
  6. Olie eruit laten lopen… karterpan onder blok ook de oliebout los draaien en oliewater direct opvangen,
  7. Accu vervangen of misschien nog goed. Een accu onderwater zonder actief te hebben aangestaan kan het in sommige gevallen nog prima doen. Wanneer de accu in werking stond met aardlek aan dan zal dit eletriolise hebben veroorzaakt en overal vanwege lekspanning de gehele accu leeg hebben getrokken. Accu is dan zover leeg dat opladen geen nut meer heeft. Een accu neemt dan geen stroom meer vast.
  8. Tank reinigen en goed naspoelen met schone benzine,
  9. Water moet eruit dus eventueel droogdeppen tussendoormet een doek of luchtdruk droog blazen,
  10. Afvullen met schone goede brandstof,
  11. Startmotor schoon, droog en nagekeken erop zetten,
  12. Olie Erin. 1e keer is goedkope olie voldoende om te spoelen. Na 2e of 3e keer kunt u duurdere olie gebruiken,
  13. Starten en laten draaien met schone benzine,
  14. 20 min warm draaien ca 70 a 80 graden werktemperatuur,
  15. Dan olie er weer uit en nieuwe erin en weer starten,
  16. Olie mogelijk nog een keer vervangen afhankelijk van de kleur olie. Deze moet licht bruin zijn. Wanneer er nog een grijze kleur in zit betekent dit dat er nog vocht in de motor zit.

Motor heeft altijd schade opgelopen maar hoe sneller je aanpak hoe minder schade je hebt